Van Wijk ontwikkelt en produceert een keur aan systemen en onderdelen voor de binnenvaart en de maritieme sector. Het doet dit volledig in eigen beheer: ontwerp, productie, service, reparatie en onderhoud. Het Werkendamse bedrijf heeft dan ook bijzonder veel kennis in huis van zowel de techniek als van de scheepvaartsector áls van de issues waarmee schippers aan boord te maken hebben.
Werken bij Van Wijk met passie voor techniek en voor water ,,Officieel bestaat machinefabriek en scheepsreparatiebedrijf Van Wijk vijfenzestig jaar dit jaar’’, vertelt Ruud Gommers, de eerste algemeen directeur van het bedrijf die zelf geen Van Wijk is. ,,Maar voor een officiële inschrijving bij de Kamer van Koophandel was de familie Van Wijk al actief in de scheepvaart. De geschiedenis gaat al bijna tachtig jaar terug. De affiniteit
met de sector is dan ook groot. Het overgrote deel van de binnenvaartschepen heeft systemen of onderdelen van Van Wijk aan boord. Vakwerk, daar staat dit bedrijf om bekend.’’
Van Wijk maakt onder andere autokranen, ankerlieren, spudpalen, boegschroeven, stuurhuizen, hefkolommen en bunkergieken. Een recente innovatie was de LNG bunkerkraan, een unicum. Het technisch vakmanschap wordt zoals veelal gecombineerd met feeling met het water en het varen. Dat geldt ook voor veel medewerkers, zoals de drie die op deze pagina worden voorgesteld.
‘Van Wijk levert écht vakwerk’
Marinus van den Burger studeert Scheepsbouw op het STC in Rotterdam. Hij zit in zijn tweede jaar en loopt daarin tien weken stage bij Van Wijk. Lekker om de hoek, want Marinus (19) komt zelf uit Werkendam en groeide op – zoals zovelen in dit binnenvaartbolwerk bij uitstek – aan en op het water. ,,Veel familie van me vaart’’, vertelt hij. ,,Ik ben vaak bij mijn opa aan boord en loop daar altijd veel te klussen. Er staan veel spullen van Van Wijk op dat schip, dus toen ik op zoek moest naar een stageadres heb ik gevraagd of ik hier mocht meelopen.’’
,,Het bevalt me heel goed.
Vanaf dag één mocht ik voluit meewerken en hielp ik al met het plaatsen van autokranen en met andere mooie klussen. Ik heb veel opgestoken: lassen, plaatwerk op maat maken, noem maar op. Het mooie aan Van Wijk is dat
het écht vakwerk levert, daar staat het bedrijf voor en daar staat het overal om bekend. Of ik uiteindelijk zelf wil varen of in de scheepsbouw wil werken, dat weet ik nog niet zeker. Maar wat ik bij Van Wijk heb geleerd komt later altijd van pas.’’
‘De variatie zorgt dat geen dag hetzelfde is’
Arend Hartman is een van de routiniers binnen het ongeveer vijftigkoppige team van Van Wijk. Hij is dit jaar twintig jaar in dienst aan de Werkendamse Biesboschhaven. Maar ook hij is al een leven lang verbonden aan de scheepvaart. ,,Mijn ouders hebben altijd gevaren. Daarna ben ik mijn broer gaan helpen op zijn schip. Tien jaar lang, tot mijn dertigste, maar eigenlijk had ik het zelf nooit geambieerd. Na die tien jaar was het mooi geweest. Ik had een LTS-achtergrond en heb de metaaltechniek altijd mooi werk gevonden. Zo ben ik bij Van Wijk terechtgekomen.’’ Hij houdt zich bij Van Wijk hoofdzakelijk bezig met het repareren en plaatsen van boegschroeven. Doen er zich echter andere werkzaamheden voor, dan is hij daar even gemakkelijk voor inzetbaar. Juist die afwisseling maakt dat Arend het al zo lang goed naar zijn zin heeft bij het bedrijf. ,,Het is geen
eenzijdig werk, je doet van alles wat. Dat spreekt mij – en dat geldt voor veel collega’s hier – erg aan. De variatie zorgt dat geen dag hetzelfde is.’’
‘Vrijheid van werken, met veel vertrouwen in wat je kan’
Praat je over Werkendam, dan praat je automatisch over het water. Marco van Weelden geeft het begrip ‘echte Werkendammer’ nog een extra dimensie. Hij groeide niet alleen op met de scheepvaart, hij werd letterlijk geboren op een schip, tegenover het café in de Biesboschhaven nog wel, waar het schip van zijn ouders lag. Uiteraard ging hij zelf ook varen, dat kon haast niet anders. Helaas bracht de crisis van het vorige decennium zoveel tegenspoed dat hij moest stoppen in 2015. Sindsdien werkt hij als zzp’er: deels als schipper en deels in het scheepsonderhoud bij Van Wijk.
,,Ik deed aanvankelijk van alles. Ik heb duwbootjes gevaren, ijzerwerk gedaan; waar iemand me nodig had, hielp ik mee bij bedrijven in de omgeving. Zo begon ik ook met verven en spuitwerk en kwam ik met Van Wijk in contact, dat zocht iemand die een stuurhut kon spuiten. Meteen daarna moest er een autokraan gespoten worden, dan weer een volgende hut, dan moest er een schip geconserveerd worden. Maar ook met andere ondersteunende werkzaamheden kan ik bijspringen.’’
,,Wat mij bij Van Wijk zo aanspreekt, is de vrijheid van werken en het vertrouwen dat je er krijgt. Als ik midden in een klus zit, stop ik liever niet om te gaan eten. Dan maak ik het werk eerst af en eet ik daarna wel. Dat kan hier gewoon, zonder dat je iets hoeft uit te leggen. Als je als schipper bent opgegroeid en die vrijheid gewend bent is dat heel fijn.’’