Project omschrijving

BOEGSCHROEVEN

Heeft u een project waar we u mee kunnen helpen?

Vraag nu een offerte aan!

Boegschroeven

Van Wijk Boegschroeven kunnen worden toegepast op rivier- en zeegaande schepen, veerponten, binnenvaartschepen en pontons. Staat uw gewenste optie er niet tussen neem dan contact met ons op om te bespreken wat voor uw vaartuig mogelijk is.

Kanaalboegschroef

Van Wijk kanaalboegschroef installaties zijn ontworpen in eigen beheer. Over de jaren heen zijn de Van Wijk boegschroeven verbeterd en aangepast naar de veranderende eisen en regelgeving. De kanaalboegschroef is bij uitstek geschikt voor vaartuigen in ondiep water. Kanaalboegschroeven kunnen worden gebruikt als hulp- of als hoofd voortstuwing. Het gebruik van een Kanaalboegschroef verbetert de manoeuvreerbaarheid. Het verhoogt het vaargemak en reduceert tegelijkertijd de algehele berdrijfskosten. Door de lage weerstand is het ook gunstig voor het brandstofgebruik.
De werking van de Kanaalboegschroef is in haar opzet eenvoudig. Door middel van een horizontaal draaiende schroef wordt water aangezogen van onder het schip vandaan. De opgewekte stroming wordt in de schroef unit afgebogen en doorgeleid naar de kanalen. De trommel is 360 graden roteerbaar, waardoor het water dus in iedere richting kan worden gestuwd en dat maakt de kanaalboegschroef nauwkeurig en snel regelbaar.

Kenmerken

KANAALBOEGSCHROEF

• hoge stuwkracht
• bedrijfszeker
• eenvoudige, sterke constructie waardoor lange levensduur
• geschikt voor aandrijving voor alle type motoren
• 360° verdraaibaar
• zeer snelle besturing bij vol vermogen mogelijk
• schroef wisselen zonder dokken
• geen last van cavitatie
• besturing W.A en/of T.A. (hydraulisch)
• steekt niet onder schip uit
• relatief laag brandstofverbruik

Roostermodel

Ons type C rooster model kan worden geleverd met een schroefdiameter van 500 t/m 1650mm doorsnede en met een motorvermogen van 100 tot 1000 pk. Stuurroosters kunnen hydraulisch, elektrisch of door middel van een dieselmotor worden aangegeven. Zij kunnen dienen als hoofd- hulp- of noodvoortstuwings aandrijving. De gestroomlijnde compacte bouw garandeert een betrouwbare en efficiënte werking met hoge stuwkracht. Het roostermodel wordt geplaatst in de bodem van het schip en verhoogt daarmee de manoeuvreerbaarheid van het schip zonder de lijn van de romp te onderbreken.
Stuurroosters zijn uitermate geschikt voor binnenvaart schepen. De geringe inbouwruimte aan boord en ondiepe bodem van veel rivieren zorgen ervoor dat de compactheid van het roostermodel nog meer tot haar recht komt. Het rooster wordt bestuurd door een hydromotor: het is 360 graden verdraaibaar en kan weg- of tijdafhankelijk zijn.
Voor de veiligheid werken wij met een dubbele startbeveiliging, alarm op warmteontwikkeling en oliedruk en bij e.v.t. kortsluiting wordt de installatie automatisch uitgeschakeld.
Van Wijk stuurroosters bestaan uit een horizontale impeller, die water onder het schip oppompt en naar binnen perst door een instroomkanaal in één zijde (voor- of achterzijde) van het apparaat. Eenmaal in dit kanaal, wordt de waterstroom door een 180° bochtstuk afgebogen naar de andere zijde (achter respectievelijk voorzijde), waar zich het uitstroomkanaal bevindt.
Het uitstroomkanaal heeft een neerwaarts gericht rooster, dat 360° rechtsom of linksom draaibaar is. Aangezien het rooster is voorzien van lamellen, die zijdelings onder een hoek staan, kan de stuwkracht nauwkeurig naar de gewenste zijde worden gericht. De stuwkracht is afhankelijk van het toerental van de aandrijfas. Het stuurrooster is opgebouwd uit twee afzonderlijke aandrijfsystemen: één voor de propeller en een tweede voor het roterende uitstroomrooster.

Kenmerken

TYPE C ROOSTERMODEL

• 360° roteerbaarbaar
• Volledige stuwkracht tot beschikking ongeacht de vaarsnelheid
• Draaiend in een richting geen keerkoppeling nodig
• Compact ontwerp
• Toepasbaar in bestaande schepen
• Geen uitstekende delen onder vaartuig

Producten