Project omschrijving

SPUDPALEN SCHEPEN

Heeft u een project waar we u mee kunnen helpen?

Spudpalen schepen

Een binnenvaartschip of een werkschip wil zo snel als mogelijk ankeren en/of aanleggen.  Met een spudpaal (of meestal twee spudpalen) van Van Wijk gaat dit snel en ontzettend gemakkelijk.

Wat is een spudpaal?
“Een spudpaal is een stalen paal, die door of langs het schip loopt, op en neer gehaald kan worden, en waarmee een schip zich op de bodem van het vaarwater vast kan zetten. Het woord spudpaal is waarschijnlijk ontleend aan het Engelse woord spud, dat onder meer de betekenis van smalle spade of boren heeft.” 

De steeds grotere schepen worden onder steeds meer tijdsdruk gebruikt. Door spudpalen wordt het afmeren van uw schip een sneller, gemakkelijker en veiliger. Door hun gewicht en stevigheid zorgen spudpalen van Van Wijk voor een uiterst stabiele ligging van het schip. Ook kunt u op veel meer plaatsen dan voorheen afmeren. Spudpalen worden gebruikt op als daartoe aangemerkte ankerplaatsen dan wel op plaatsen waar expliciet toestemming is of wordt gegeven voor het gebruik. Dat is steeds meer het geval. Praktische voorwaarde voor het gebruik van spudpalen is dat het water ter plaatse niet dieper is dan de werkende lengte van de spudpaal, oftewel de steekdiepte.

Zeer veel binnenvaartschepen gebruiken tot grote tevredenheid al ons spudpaal systeem. Van Wijk spudpalen zijn telescopisch uitgevoerd met één tot vier uitschuifbuizen. Veel schippers laten ook hun bestaande spudpaal verlengen om  het nog meer te gebruiken.

De spudpalen op uw schip zijn bedoeld om het afmeren gemakkelijker te maken en een schip flexibeler te maken. Een spudpaal systeem op uw schip zorgt ervoor dat uw schip stabiel stil ligt. Onze spudpalen worden inschuifbaar in het schip ingebouwd. Het meest voor de hand liggend zijn twee palen; één spudpaal op het voorschip en één spudpaal op het achterschip. Op een ponton steken de spudpalen meestal uit.
De palen zijn telescopisch. Met een simpele druk op de knop treedt het systeem in werking en laat u de palen naar de bodem zakken zodat uw schip stil en goed vast ligt. Alle buizen schuiven tegelijkertijd naar buiten. Wanneer de buitenste buis de maximale aanslag bereikt heeft gaat de volgende buis verder. In de kleinste buis zitten speciale door Van Wijk ontworpen uitsparingen voor maximale grip op verschillende ondergronden.

De spudpalen voor uw schip zijn voorzien van een planetaire vertragingskast met een hydraulische lamellenrem en hydromotor waarmee de spudpaal wordt aangedreven. Op de tandwielkast is een gekalibreerde nestenschijf gemonteerd die de spudpaal met een ketting en speciale zware draaikoppeling laat zakken en ophaalt. De installatie is voorzien van een elektrische afslag voor de onderste en bovenste stand van de spudpaal. Wanneer de buis in de bovenste stand komt valt deze automatisch in een hydraulische pal voor de borging. De aandrijving is voorzien van een slagenteller met daarin een potentiometer gemonteerd. Hiermee wordt de lengte van de uitgedraaide ketting geregistreerd in een percentage. Bij de installatie wordt een hydraulische unit geleverd compleet met ventielen en een elektrische schakelkast. De unit bestaat uit een tank van 100 liter met peilglas en retouroliefilter voorzien van Hydro pomp en 11 kilowatt elektromotor. Indien gewenst wordt er een camerasysteem bijgleverd.

Kortom, wilt u voor uw schip, binnenvaartschip, werkschip of ponton een of meerdere spudpalen? Neem dan contact op voor een advies en offerte. Ook voor reparaties van spudpalen aan uw schip bent u bij Van wijk aan het juiste adres.

Neem contact op

Details

OP VOORRAAD

Pool en D’hone ankers