Project omschrijving

KRANEN

Heeft u een project waar we u mee kunnen helpen?

Scheepskranen

Van Wijk produceert al ruim 30 jaar scheepskranen. Dat zijn zowel autokranen maar ook diverse type gangway kranen, bunkergieken en davit kranen.
Het degelijke en steeds verder verbeterde ontwerp heeft zich door de jaren heen bewezen in de binnenvaart. Unieke eigenschappen zoals een lage opbouw en sterke giek zijn kenmerken van de Van Wijk kraan. Er zijn verscheidene type kranen mogelijk die wij klant specifiek aanpassen.
Daarnaast ontwikkelen wij ook speciale kranen voor elke gewenste toepassing. De hydraulische bekrachtiging maakt een compacte inbouw en perfecte bediening mogelijk.

Van Wijk heeft de elektrotechnische aansturing zelf compleet ontwikkeld van explosieveilig proportioneel tot handbediening. Ook hier is maatwerk een specialiteit. Doordat Van Wijk alles zelf in huis heeft is er een snelle en directe service van de producten mogelijk.

Details

KRANEN
  • Autokranen
  • Gangway kranen
  • Bunkerkranen

Autokranen
Van Wijk B.V. is ontwerper en leverancier van diverse type autokranen. Door de jaren heen is er al een uitgebreid pakket aan standaard kranen ontwikkeld, maar op wens van de klant worden er nog steeds nieuwe varianten ontworpen.
Ons standaard kranen zijn, kenmerkend voor Van Wijk, robuust uitgevoerd. Vanwege dit bewezen concept en het feit dat wij productie en ontwikkeling in eigen beheer hebben, maken wij kranen die weinig onderhoud vergen en zeer bedrijfszeker zijn. Onze kranen worden gemaakt naar de wens van onze klanten. Naast hydraulisch zwenken en lieren kunt u ook kiezen uit elektrisch zwenken en/of lieren.
Wij kunnen de kraan volledig naar uw voorkeur ontwerpen. Tot de mogelijkheden behoren kranen tot 30 meter met een hijsvermogen variërend van 1000 tot 4000 kg. Autokranen kunnen worden voorzien van een vaste giek of telescopisch uitschuifbaar tot 4 uitschuifbare delen. Uitschuiven kan handbediend of hydraulisch.

Productie, montage en onderhoud; allemaal vindt u het onder één dak bij Van Wijk.

Autokraan voor de binnenvaart
Autokraan
Autokraan voor de binnenvaart
Autokraan voor de binnenvaart
Autokraan voor de binnenvaart
Autokraan voor de binnenvaart
Autokraan voor de binnenvaart
Autokraan voor de binnenvaart
Autokraan voor de binnenvaart

Gangway kranen
Deze kranen worden op een draaikrans geplaatst en kunnen 370° draaien. De lengte varieert van 2 meter tot uitgeschoven 21 meter, het maximale hefvermogen ligt meestal tussen de 300kg en 1750kg.
De hoogte van de kraan is afhankelijk van de kruiplijn. Er is veel variatie mogelijk in de uitvoering van deze kranen. Zo kan de giek uit 1 stuk worden gemaakt, maar er kan ook een giek met knik worden gemaakt.

Bunkerkranen
Een bunkerkraan kunnen we in elke gewenste lengte maken. De leiding(en) kan zowel door de giek als langs de giek gemonteerd worden met aan de voorkant een swivel. Op de kraan kan een trap worden gemonteerd, met eventueel inklapbare leuningen. Aan de trap is een valbeveiliging gemonteerd. Meerdere opties zijn mogelijk voor deze kraan. De kraan wordt gemonteerd op een draaikrans-lager waarop deze kan zwenken d.m.v een hydraulisch aangedreven planetaire vertragingskast.

Als enige in Europa kunnen wij ook bunkerkranen aanbieden welke geschikt zijn voor het bunkeren van LNG.

Bunkerkraan

LNG Bunkerkraan

LNG staat voor Liquefied Natural Gas, ook wel bekend als vloeibaar aardgas. LNG heeft minder emissies bij verbranding. Steeds meer schepen varen daarom op LNG als schoner alternatief voor andere fossiele brandstoffen.

Door aardgas te koelen tot -162°C verandert de samenstelling van gasvormig naar vloeibaar, waarbij dezelfde hoeveelheid energie wordt vastgehouden in slechts 1/600e van het oorspronkelijke volume. Het grootste voordeel is dat dit het mogelijk maakt de energie gemakkelijk als brandstof te transporteren naar afnemers. In vergelijking met traditionele scheepsbrandstoffen, vermindert aardgas de NOx aanzienlijk en vermindert het de totale uitstoot van broeikasgassen met wel 21%, volgens een emissiestudie van “well-to-wake” door Thinkstep. Gezien de implementatie van 0,5% zwavelplafond door de Internationale Maritieme Organisatie tegen 2020, is er een toenemende belangstelling van de internationale maritieme gemeenschap om LNG als scheepsbrandstof te beschouwen.

Schonere energie moet goedkoop en toegankelijk zijn. Door gebruik te maken van een gemakkelijk manoeuvreerbaar binnenvaartschip met een bunkergiek is geen infrastructuur met vaste steigers noodzakelijk en is flexibeler bunkeren mogelijk. In steeds meer havens is ship- to-ship bunkering mogelijk en kan worden gebunkerd tijdens de reguliere vrachtoperaties waardoor veel tijd gewonnen wordt.

Van Wijk Machinefabriek en Scheepsreparatiebedrijf tekende voor een wereldprimeur met de levering van de eerste LNG-bunkerkraan die werd geplaatst op mts LNG London. Wereldwijd is dit de eerste kraan met dit principe. Deze LNG bunkerkraan is in samenwerking met Kanon geproduceerd en voldoet aan de hoogste veiligheidseisen zoals Shell dat vroeg.

Door de 25 meter lange giek wordt vloeibare LNG verpompt met een temperatuur van -165 graden Celsius. De kraan beschikt over speciale veiligheidssystemen die bij calamiteiten zorgen dat de slangen worden afgekoppeld en de leidingen worden afgesloten. De slangen gaan gecontroleerd naar beneden zodat er geen vonken ontstaan met alle gevolgen van dien. Er is veel onderzoek naar het systeem gedaan. Samen met de klant, zijn opdrachtgever en een aantal specialisten is het gelukt om een innovatief product voor de binnenvaart te ontwikkelen. De tweede LNG-bunkerkaan is inmiddels naar Azië gegaan.

Bent u op zoek naar een bunkerkraan voor LNG of bijvoorbeeld ammonia, met Van Wijk wordt die naar uw wensen en specificaties ontworpen. Ook voor reparaties, inspecties en keuringen kunt u bij Van Wijk BV terecht.

Vantage Bunkerkraan binnenvaart
Atlantic Power Bunkerkraan
Bunkerkraan
BUnkerkraan Werkendam
Bunkerkraan Arianne
Imperial Bunkerkraan
Bunkerkraan
Bunkerkraan